FAKULTI SENI HALUS, AKADEMI SENI, BUDAYA DAN WARISAN KEBANGSAAN (ASWARA)

Tuesday, June 28, 2011

KALAU JADI BATU, JADILAH BATU YANG BERNILAI SEPERTI PERMATA-menyelongkar perjalanan seni Suzzlee


Saya suka untuk berkongsi cerita bersama mengenai kisah perjalanan hidup seorang seniman negara yang saya kira ramai mengenali diri beliau.

Suzlee tiada nama singkatan bagi dirinya sebagaimana pelukis lain.itula satu-satu namanya suzlee yang suatu ketika dahulu sangat terkenal dengan 'adik Rahim Maarof' penyanyi yang cukup terkenal dengan skandal dan lagu syahdunya iaitu cinta kristal.

bagi saya beliau adalah seorang yang cukup membosankan saya dengan gaya seriusnya sesekali...tapi cukup girang apabila beliau ketawa.hari-hari beliau senantiasa mencaturkan hidupnya untuk pameran didalam dan luar negara.Sebagai anak Terengganu....saya kira perjalanan hidupnya sudah merentasi apa yang dikenali sebagai kehidupan ombak sahaja.

Kegigihan dirinya dalam berpameran selalu menjadi idola bagi pelajar tahun akhir khususnya. Penglibatan beliau dalam bekarya dimerata pelusuk dunia sudah mengubah persepsi masyarakat Melayu kuno suatu ketika lalu yang mengatakan tiada masa depan bagi pelukis.


walaupun sesekali berbicara dengannya masih ada lagi saki baki gagap diri beliau suatu ketika lalu....memang benar kata orang....orang gagap ni bertuah hidupnya. Saya juga bukan seorang yang prejudis terhadap usaha yang dilakukan terhadap dirinya.Bagi para pelukis muda eloklah jika saudara Suzlee dijadikan saranan dan contoh dalam bekarya.


Dimana-mana pameran, senantiasa melihat kelibat lukisan serta diri beliau. Saya kira para peminat seni tanahair sudah cukup mengenali lakaran identiti dirinya.Saya tidak pasti dari mana usaha 'pengantarabangsaan' dipelajari olehnya. Walau apapun saya cukup bangga dengan usaha yang dilakukan olehnya untuk mewarnai pesada seni Negara hingga ke peringkat Antarabangsa.


Bersama Robert Rauschenberg.


Solo beliau yang ke 18, Sahara.
kini beliau cukup selesa berada dibawah naugan galeri pinkguy, sebuah galeri di K.Lumpur.


bersama isteri dan anak, di pameran solo beliau, leicester.


Gambar ini diambil di |Frankfurt. Bagi seorang yang mempelajari ilmu forensik seperti saya, saya kira kita telah diperbodohkan oleh beliau kerana gambar ini diambil untuk tujuan foto kenangan sahaja.


di Dubai...

Di Copenhagen, Denmark bersama Ahmad Shukri
Di Copenhagen, Denmark


bersama pelukis Jepun, Hiroko



bersama Tun Mahathir
Bersama KDYMM yang dipertuan Agong.

1 comment: